2007/10/30

Kolorowy bukiet


Wiersz Barbary Lewandowskiej pt. "Kolorowy bukiet" pomógł dzieciom w utrwaleniu nazw niektórych drzew (klon, kasztanowiec, dąb). Nasi milusińscy potrafili rozpoznać ich liście. Poznali też nazwy takich drzew, jak: brzoza i wierzba oraz wygląd liści z nich pochodzących.


KOLOROWY BUKIET

Do parku przyszły
z przedszkola dzieci.
Chcą zrobić z liści
barwny bukiecik.

Listki czerwone
jak malowane,
leżą pod klonem
i pod kasztanem.

Pod dębem leżą
brązowe liście.
Liście pod wierzbą
błyszczą srebrzyście.

Serduszka złote
spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę
w bukiet je włożyć.

Gdy ten bukiecik
stanie na stole,
ozdobi dzieciom
całe przedszkole.

Wiersz B. Lewandowskiej był świetnym wprowadzeniem do ćwiczenia w książkach „ABC książka pięciolatka" cz. I. Tematem ćwiczenia był: "Bukiet jesiennych liści". Zanim dzieci przystąpiły do kolorowania obrazka konturowego według barwnego kodu (figura i kolor), określaliśmy, z jakiego drzewa pochodzą liście w bukiecie, liczyliśmy i porównywaliśmy liczbę liści na kolejnych gałązkach. Przy objaśnianiu sposobu wykonania pracy – powtórzyliśmy nazwy figur geometrycznych: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt i nazwy kolorów: czerwony, brązowy, zielony, żółty, niebieski.

Poprawne wykonanie tego ćwiczenia a także innych, podobnych, gwarantuje umiejętność uważnego słuchania tego, co mówi nauczycielka: objaśnień, poleceń, sugestii. W grupie dzieci 3-letnich takie polecenia były krótkie i bardzo proste. Wraz z wiekiem dziecka stają się one bardziej skomplikowane i dłuższe.
Zdarza się, zwłaszcza u dzieci, które mają trudności z koncentracją uwagi, że słuchają, a w rzeczywistości nie wiedzą, co mają zrobić. Niekiedy siadają do stolika i zaczynają wykonywać ćwiczenie nie do końca poprawnie. Na szczęście zdarza się to u nielicznych dzieci i coraz rzadziej. Pomaga tutaj uzyskanie, zwłaszcza od dzieci mających kłopoty, informacji zwrotnej, czy dobrze zrozumiały sposób wykonania danego ćwiczenia. Ewentualnie można ponownie wytłumaczyć konkretnemu dziecku, co ma wykonać.

Umiejętność koncentracji uwagi i uważnego słuchania i rozumienia poleceń nauczyciela okaże się bardzo przydatna w przyszłej nauce szkolnej naszych pociech.

Brak komentarzy: