1. Jesień w sadzie.
2. Jesień w ogrodzie.
3. Jesień w lesie - poznajemy grzyby.
4. Jesień w parku.
5. Ptaki przygotowują się do zimy.
ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE:
1. Rozróżnianie i nazywanie owoców rosnących w Polsce i owoców egzotycznych. Poznanie sposobu zbierania owoców i ich przechowywania. Rozumienie znaczenia spożywania owoców w postaci surowej (sałatki owocowe, surówki).
2. Rozróżnianie i nazywanie roślin rosnących w ogrodzie: warzywa, kwiaty. Wyróżnianie części roślin: łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń; wyodrębnianie części jadalnych. Rozumienie konieczności jedzenia potraw niezbędnych dla zdrowia - surówki. Poszerzanie zasobu słownika o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia z uwzględnieniem czynności umysłowych: porównania i prób uogólniania pojęć.
3. Poznawanie wybranego środowiska przyrodniczego - las, charakterystycznej roślinności: drzewa liściaste i iglaste, krzewy, np. jałowiec, wrzos, mech, grzyby jadalne i trujące; charakterystyczne zwierzęta: sarna, dzik, wiewiórka, dzięcioł, kukułka.
4. Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienią: zmiana koloru liści, ich usychanie i opadanie. Zbieranie "skarbów" do kącika przyrody: owoców i nasion przeznaczonych na pokarm dla ptaków (jarzębina, nasiona słonecznika, dyni, pestki...), suszenie ich i przechowywanie; liści - porównywanie wielkosci, kształtu, barwy, nazywanie z jakiego drzewa pochodzą wybrane liście, suszenie i wykorzystywanie do prac plastycznych; nasion klonu, żołędzi i kasztanów.
5. Poznawanie i nazywanie ptaków odlatujących do ciepłych krajów i ptaków zimujących w kraju, wiązanie tych zmian zachdzących w przyrodzie z aktualną porą roku.
6. Przygotowanie do nauki czytania.
Prezentacja liter B,b; C,c,ć; d,D metodą Ireny Majchrzak. Dalsze sprawdzanie listy obecności poprzez ustawianie się dzieci przy swoich wizytówkach.
Kolorowanie mandali z poznanymi literami.
7. Kształtowanie pojęć matematycznych.
Tworzenie zbiorów według wybranego kryterium (np. koloru) lub na podstawie pojęć ogólnych przeliczanie elementów w zbiorze, używanie liczebników głównych i porządkowych, posługiwanie się określeniami: mniej, więcej, tyle samo oraz pojęciami: wysoko, nisko, pośrodku, wyżej niż, niżej niż. Poznanie i używanie określeń: z prawej strony, z lewej strony. Porządkowanie elementów do przeliczenia według ich wielkości wzrastającej lub malejącej. Dostrzeganie i kontynuowanie rytmów.
opracowała: Małgorzata Kędziora
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz