2007/10/22

Czytanie właściwe


Obecnie wybiegnijmy trochę w przyszłość. Co czeka naszych Milusińskich? Omówmy poziomy czytania, opanowanie których jest niezbędnym warunkiem, aby być dobrym czytelnikiem :)

--------------------------------------------------------------------

Następnym etapem jest CZYTANIE WŁAŚCIWE na poziomie:
  • receptywnym,
  • krytycznym,
  • twórczym.
Opanowanie przez dzieci właściwej techniki jest podstawą rozwoju umiejętności czytania na tych trzech poziomach.

Czytanie na poziomie receptywnym, czyli ze zrozumieniem, polega na rozpoznawaniu wyrazów, liter, pojmowaniu ich znaczenia, na umiejętności odczytywania tylko tych informacji, które niesie tekst. Dziecko musi rozumieć wyrazy zawarte w tekście, gdyż tylko wtedy widzi ono sens w tym, co robi.
Ćwiczeniami rozwijającymi umiejętność czytania ze zrozumieniem są:
- dobór wyrazu do obrazka,
- dobór zdania do obrazka,
- narysowanie treści wyrazu, zdania,
- układanki wyrazowe, rozsypanki literowe, wyrazowe itp.

Czytanie krytyczne to umiejętność jednoczesnego odczytywania tekstu, rozumienia treści oraz ustosunkowania się do tego, co niesie ze sobą treść.
Ćwiczeniami kształtującymi czytanie krytyczne mogą być zadania polegające na:
- wyszukiwaniu ważnych materiałów,
- ocenie przedstawionych danych,
- odnalezieniu źródeł, na jakie autor się powołuje itp.


Czytanie twórcze to umiejętność polegająca nie tylko na rozumieniu tekstu, ustosunkowaniu się do niego, ale również na układaniu, wymyślaniu, tworzeniu dalszych losów bohaterów, zakończenia lub początku opowiadania itp.
Ćwiczeniami rozwijającymi tę umiejętność są:
- wdrażanie do analizy utworu poprzez inscenizacyjne formy wiązania słowa z działaniem, plastyką, ruchową ekspresją dziecka,
- układanie opowiadań,
- rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek, szarad itp.

Brak komentarzy: