Nikt z nas, dorosłych, czytający i piszący, nie pamięta własnego wysiłku z dzieciństwa, jaki włożyć musiał w zdobywanie tych umiejętności.
Posiadanie ich stanowi podstawowy warunek pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia szkolnego. Dziecko powinno rozumieć, że znaki graficzne są zapisaną wersją mowy, i ile można się dowiedzieć umiejąc czytać.
Zadania w tym zakresie wskazują nauczycielom programy wychowania przedszkolnego. Zakres zdobytych umiejętności wyznaczają możliwości dziecka.
Czytania i pisania dzieci mogą nauczyć się tylko wówczas, gdy otrzymają odpowiednio ukierunkowaną pomoc ze strony dorosłych. Opanowanie tych umiejętności wymaga od dziecka świadomego wysiłku intelektualnego, pozytywnej motywacji i zrozumienia funkcji tych umiejętności jako pośrednich środków przekazu i odbioru informacji.
Czytanie jest procesem wymagającym współdziałania analizatorów (wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego), procesów myślowych odpowiedzialnych za analizę i syntezę informacji, ich przetwarzanie, skojarzenie z dotychczasowym doświadczeniem.
Umiejętność czytania polega na rozpoznawaniu znaków graficznych, odtwarzaniu ich w języku mówionym, rozumieniu treści czytanego tekstu, ustosunkowaniu się do niego w sposób krytyczny lub twórczy.
NAUKA CZYTANIA OBEJMUJE TRZY ETAPY:
- wyrabianie gotowości do nauki czytania,
- wprowadzenie elementów czytania,
- naukę czytania właściwego.
Dalszy ciąg fachowych informacji o nauce czytania i pisania na poziomie elementarnym w następnym poście. Zapraszam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz