2007/10/20

O nauce czytania i pisania


Nikt z nas, dorosłych, czytający i piszący, nie pamięta własnego wysiłku z dzieciństwa, jaki włożyć musiał w zdobywanie tych umiejętności.
Posiadanie ich stanowi podstawowy warunek pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia szkolnego.
Dziecko powinno rozumieć, że znaki graficzne są zapisaną wersją mowy, i ile można się dowiedzieć umiejąc czytać.

Zadania w tym zakresie wskazują nauczycielom programy wychowania przedszkolnego. Zakres zdobytych umiejętności wyznaczają możliwości dziecka.

Czytania i pisania dzieci mogą nauczyć się tylko wówczas, gdy otrzymają odpowiednio ukierunkowaną pomoc ze strony dorosłych. Opanowanie tych umiejętności wymaga od dziecka świadomego wysiłku intelektualnego, pozytywnej motywacji i zrozumienia funkcji tych umiejętności jako pośrednich środków przekazu i odbioru informacji.

Czytanie jest procesem wymagającym współdziałania analizatorów (wzrokowego, słuchowego i kinestetycznego), procesów myślowych odpowiedzialnych za analizę i syntezę informacji, ich przetwarzanie, skojarzenie z dotychczasowym doświadczeniem.

Umiejętność czytania polega na rozpoznawaniu znaków graficznych, odtwarzaniu ich w języku mówionym, rozumieniu treści czytanego tekstu, ustosunkowaniu się do niego w sposób krytyczny lub twórczy.

NAUKA CZYTANIA OBEJMUJE TRZY ETAPY: 
  • wyrabianie gotowości do nauki czytania,
  • wprowadzenie elementów czytania, 
  • naukę czytania właściwego.

Dalszy ciąg fachowych informacji o nauce czytania i pisania na poziomie elementarnym w następnym poście. Zapraszam! 


Brak komentarzy: