2007/10/25

Pisanie - rzecz wtórna


Jeszcze niedawno w przedszkolach nie wprowadzano pisania z dziećmi. Oficjalnie nauka pisania zaczynała się w I klasie szkoły podstawowej, a przedszkole miało jedynie przygotować dziecko do nauki pisania.
Przeciwko oderwaniu w czasie czytania od pisania protestowało wielu psychologów i pedagogów, twierdząc, że takie działanie jest sprzeczne z psychoneurofizjologicznymi prawami, jakim podlegają te czynności. Możliwość poznawania liter w zintegrowanym akcie poznawczym jest korzystniejsza, szczególnie dla tych dzieci, u których rozwój i funkcjonowanie poszczególnych analizatorów przebiega nieharmonijnie. Ponadto dziecko, ucząc się czytać spontanicznie, podejmuje próby pisania i trudno je w sposób sztuczny powstrzymać, twierdząc, że przyjdzie na to czas. Umiejętność pisania jest czynnością wtórną w stosunku do czytania. Wszystkie zatem treści związane z początkową nauką czytania są jednocześnie przygotowaniem do nauki pisania.
Obecnie, w zakresie nauki pisania, dopuszczane są próby pisania, podejmowane przez dziecko w wieku przedszkolnym z jego inicjatywy, podtrzymywane i wspierane przez nauczyciela. Należy stwarzać dzieciom warunki zewnętrzne, stymulujące rozwój motywacji do czytania, ponadto stwarzać okazje do nabywania doświadczeń w języku pisanym, zachęcać do podejmowania prób pisania. Błędy w podejmowanych przez dziecko samodzielnych próbach czytania i pisania należy traktować jako naturalną cechę rozwoju. W takich warunkach dzieci nie tylko będą miały szansę nauczenia się czytania i pisania, ale przede wszystkim odważnie i z zaciekawieniem podejmą trud nauki, traktując go jako miłą i pożyteczną zabawę.
-------------------------------------------------------------------
Myślę, że na razie wystarczy o trudnej sztuce dziecięcego czytania i pisania. Następne posty będą trochę lżejsze :)) (ale do tematu jeszcze wrócimy, by przybliżyć alternatywną metodę nauki czytania, którą pracujemy z dziećmi w naszej grupie).
Pojawią się wiersze, których dzieci ostatnio słuchały i nowy, którego się uczyły w tym tygodniu (już jutro). Może napiszę trochę o rytmice, potem o zabawach dziecięcych. Co jeszcze Państwa interesuje? Jakie tematy poruszyć w naszym blogu?
Zapraszam do czytania bloga, pisania komentarzy, rozmawiania z dziećmi o tym, co dzieje się w przedszkolu.

Brak komentarzy: