W celu wyrobienia u dziecka GOTOWOŚCI DO NAUKI CZYTANIA potrzebne są ćwiczenia oraz działania sprzyjające rozwojowi percepcji słuchowej, wzrokowej oraz ćwiczenia narządów mowy.
Gotowość do nauki czytania wiąże się z ogólnym rozwojem dziecka. Służą temu następujące działania:
- wzbogacanie wiadomości dziecka o otaczającym świecie,
- wzbogacanie słownika dziecka,
- kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się,
- wyrabianie spostrzegawczości i koncentracji uwagi,
- rozwijanie wrażliwości słuchowej,
- kształtowanie i rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej.
Ważne miejsce zajmuje również rozbudzanie zainteresowania książką oraz kształtowanie motywacji do czytania.
--------------------------------------------------------------------
Jak widać wyżej, aby dziecko było gotowe do czytania już od najmłodszych lat należy dbać o jego ogólny rozwój. Jeżeli nie zatroszczymy się o to dość wcześnie, potem mogą pojawić się kłopoty. Jak możemy w domu zadbać o właściwy rozwój swojego dziecka?
* dużo rozmawiać z dzieckiem, odpowiadać na jego pytania,
* często mu czytać bajki, opowiadania, wiersze, książeczki przeznaczone dla dzieci; rozmawiać na temat przeczytanych treści, wartości z nich płynących; omawiać ilustracje zawarte w książeczkach, zwracać uwagę na szczegóły,
* zapewnić możliwość zabawy kształcącej dziecko poprzez dostarczanie zabawek edukacyjnych rozwijających logiczne myślenie, spostrzegawczość wzrokową, wyrabiających koncentrację (np. różne typu układanki, gry, domina, puzzle...),
* zapewnić dziecku różnorodne klocki, o różnym sposobie łączenia elementów ( w tym klocki drobne) - obok rozwijania inwencji twórczej dziecka poprzez tworzenie urozmaiconych budowli ma to bardzo duży wpływ na kształtowanie jego sprawności manualnej potrzebnej do nauki pisania,
* umożliwić dziecku podejmowanie różnorodnej działalności plastycznej (rysowanie kredkami, flamastrami, kolorowanie malowanek, malowanie farbami, lepienie z plasteliny, wydzieranie, wycinanie - nacinanie, rozcinanie, wycinanie różnych kształtów...).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz