Dzisiaj odbyła się w naszej grupie prezentacja kolejnych liter alternatywną metodą nauki czytania Ireny Majchrzak. Tym razem dzieci poznały litery: .. K, k. Prezentowane litery były, jak zwykle: w wersji drukowanej i pisanej, wielkie i małe. W kolejnych postach przybliżę Państwu istotę metody .. .. ... . .... .. I. Majchrzak.
„WPROWADZANIE DZIECKA W ŚWIAT PISMA”
- METODA IRENY MAJCHRZAK
.
.
Pierwsze spotkanie dzieci z pismem i pierwsze systematyczne ćwiczenia mające na celu rozwinięcie sztuki czytania i pisania, tworzą podstawę dla późniejszego obcowania z książką, słowem pisanym i z wiedzą.
Określenie nauka pisma, Irena Majchrzak wyraźnie odnosi do sztuki czytania, a nie pisania. Przez naukę pisma rozumie ona przekaz systemu znaków, którymi zapisane są głoski mowy.
.
Proponowana przez nią metoda, jest metodą wizualną, opartą na percepcji wzrokowej dziecka. Przedstawia się dziecku literę i informuje, jaki jej przynależy dźwięk lub dźwięki. Prowadzi więc: od litery do głoski. Jest to metoda przeciwstawna do tradycyjnie stosowanej w przedszkolach metody analityczno – syntetycznej, która prowadzi od głoski do litery. Ta druga metoda oparta jest na percepcji słuchowej dziecka jako punkcie wyjścia.
.
Procedura „ze słuchu” jest dla wielu dzieci niezwykle uciążliwa. Ponieważ głoski nie występują jako elementy niezależne, próba wyizolowania ich jest zawsze trudna, a efekt niedoskonały. Dodatkowo źródłem zakłóceń mogą być wady wymowy i słuchu u dziecka. Dlatego też wymóg głoskowania bywa poważną barierą, której wiele dzieci nie może przekroczyć bezboleśnie.
.
Z kolei procedura, nazwana przez I. Majchrzak „z widzenia”, prowadząca do umiejętności rozpoznawania liter i poznania fonetycznych funkcji każdej z nich wystarczy, aby dziecko mogło samodzielnie wprawiać się w czytaniu. Umiejętność głoskowania będzie wówczas wynikiem czytania, a nie jego warunkiem.
.
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz