.
Praca z mandalami jest indywidualnym sposobem tworzenia. Dzieci malują w dowolny sposób, według własnej koncepcji, dobierając kolory według uznania. Są niesamowicie skupione podczas tworzenia barwnych kompozycji.
.
.
Do malowania używają różnorodnych kolorów (dominują kontrasty). Kierunek malowania jest dowolny – od zewnętrznych form do środka lub od środka ku brzegom. Kiedy dziecko wpatruje się w mandalę, kierunek malowania sam mu się narzuca.
.
.
.
Często podczas malowania obserwuje się skłonność do sięgania po nasze ulubione kolory. Zwłaszcza dzieci są bardzo spontaniczne w doborze kolorów.. Częściej sięgają po kolory mocniejsze i bardziej soczyste. Kolory cieplejsze (np. czerwienie) – pobudzają, kolory zimne (np. odcienie błękitów) - uspokajają i wzmacniają psychikę.
.
.
.
Ostatnio obserwuję, że niektóre dzieci z własnej inicjatywy zaczynają dorysowywać różne elementy w swoich mandalach. Co zaskakujące - przeważnie układają się one symetrycznie, jak w gotowych wzorach mandali.
.
.
.
W powyższej mandali możemy zobaczyć dorysowane przez dziewczynkę ożywiające całość słoneczka.
Cieszy nas fakt, że niektóre przedszkolaki, nie czują się ograniczone gotowym wzorem, próbują dodać coś nowego, „swojego”, do tworzonej pracy.
Cieszy nas fakt, że niektóre przedszkolaki, nie czują się ograniczone gotowym wzorem, próbują dodać coś nowego, „swojego”, do tworzonej pracy.
.
Wszystkie mandale tworzone przez nasze pociechy gromadzone są w skoroszytach (co widać na dwóch ostatnich zdjęciach). Dzięki temu dzieci uczą się porządkowania. Mogą w wolnych chwilach wracać do swoich prac i je przeglądać. Na koniec roku szkolnego zabiorą swoje skoroszyty z mandalami do domu. Będą dla nich cenną pamiątką i wspomnieniem.
.
.
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz