2008/02/19

Własna koncepcja...

.
Praca z mandalami jest indywidualnym sposobem tworzenia. Dzieci malują w dowolny sposób, według własnej koncepcji, dobierając kolory według uznania. Są niesamowicie skupione podczas tworzenia barwnych kompozycji.
.
.
Do malowania używają różnorodnych kolorów (dominują kontrasty). Kierunek malowania jest dowolny – od zewnętrznych form do środka lub od środka ku brzegom. Kiedy dziecko wpatruje się w mandalę, kierunek malowania sam mu się narzuca.
.
.
Często podczas malowania obserwuje się skłonność do sięgania po nasze ulubione kolory. Zwłaszcza dzieci są bardzo spontaniczne w doborze kolorów.. Częściej sięgają po kolory mocniejsze i bardziej soczyste. Kolory cieplejsze (np. czerwienie) – pobudzają, kolory zimne (np. odcienie błękitów) - uspokajają i wzmacniają psychikę.
.
.
Ostatnio obserwuję, że niektóre dzieci z własnej inicjatywy zaczynają dorysowywać różne elementy w swoich mandalach. Co zaskakujące - przeważnie układają się one symetrycznie, jak w gotowych wzorach mandali.
.
.
W powyższej mandali możemy zobaczyć dorysowane przez dziewczynkę ożywiające całość słoneczka.
Cieszy nas fakt, że niektóre przedszkolaki, nie czują się ograniczone gotowym wzorem, próbują dodać coś nowego, „swojego”, do tworzonej pracy.
.
Wszystkie mandale tworzone przez nasze pociechy gromadzone są w skoroszytach (co widać na dwóch ostatnich zdjęciach). Dzięki temu dzieci uczą się porządkowania. Mogą w wolnych chwilach wracać do swoich prac i je przeglądać. Na koniec roku szkolnego zabiorą swoje skoroszyty z mandalami do domu. Będą dla nich cenną pamiątką i wspomnieniem.
.
.

Brak komentarzy: