.
Co tydzień malujemy z dziećmi w przedszkolu mandale z kolejno poznawanymi literami. Ponieważ na co dzień dzieci spotykają się przeważnie z pismem drukowanym, nasze mandale opierają się na literach pisanych. Im więcej kontaktów mają dzieci z literami pisanymi, tym lepiej. Te litery sprawiają dzieciom więcej problemów.
.
Jedna z wielu mandali namalowanych przez naszego przedszkolaka
.
Mandala – to staroindyjskie pojęcie oznaczające centrum, obwód, koło magiczne.
.
Codziennie, wokół nas, spotykamy setki mandali. W przyrodzie: kwiaty, pajęcze sieci, słońce… W architekturze: plany budowli sakralnych (buddyjskie stupy, islamskie meczety, chrześcijańskie katedry). witraże, a nawet egipskie piramidy. Wszystkie posiadają charakterystyczne cechy mandali: są oparte na okręgu lub czworoboku wpisanym w okrąg.
Doskonałym przykładem jest kopuła Bazyliki Św. Piotra w Rzymie, czy też bliższa nam wawelska kopuła Kaplicy Zygmuntowskiej w Krakowie i wiele, wiele innych.
.
W następnych postach napiszę o wykorzystaniu mandali w pracy z dziećmi. Wyjaśnię też, dlaczego mandala wywiera korzystny wpływ na rozwój dziecka.
.
.
.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz