2008/03/19

Faza pierwsza (3 - 4 rok życia)

.
W tej fazie dzieci są jeszcze mało samodzielne. Wymagają pomocy dorosłych nawet przy prostych czynnościach samoobsługowych jak mycie, ubieranie się... Posiadają jeszcze niewielki zasób doświadczeń. Mimo, że opanowały już podstawy systemu gramatycznego języka ojczystego a ich słownik czynny obejmuje ok. 1000 wyrazów, nie zawsze łatwo jest porozumieć się z nimi. Szczególnie zauważalne jest to w zespole przedszkolnym albo w przypadku kontaktów z osobami obcymi. Dzieci w tym wieku lepiej rozumieją polecenia kierowane do nich indywidualnie niż wydawane całej grupie (zbiorowe nakazy i zakazy).

3 - 4 –latki znajdują się w stadium myślenia sensoryczno-motorycznego. Uczą się i rozwiązują zadania wówczas, gdy mają bezpośredni kontakt z przedmiotami i zabawkami, w działaniu lub przy współudziale dorosłych. Wyobraźnia dziecka w tym wieku jest bardziej rozbudzona niż w okresie poniemowlęcym. Przejawia się to np. w bazgrotach (którym dziecko nadaje określone znaczenie), czy w podejmowaniu ról podczas zabawy tematycznej. Zabawy są dość proste i krótkie, ponieważ dziecko nie potrafi koncentrować uwagi przez dłuższy czas. Szybko zmienia przedmiot swoich zainteresowań.

W fazie pierwszej charakterystyczna jest chwiejność uczuciowa i duża wrażliwość dziecka na zmiany w otoczeniu społecznym. Sprawia to często u trzylatków trudności w przystosowaniu się do trybu życia w przedszkolu - do wymagań nowego dla nich środowiska. Trudności te występują szczególnie wtedy, gdy dziecko było wychowywane wyłącznie w domu rodzinnym i kontaktowało się tylko z najbliższymi sobie osobami.
.
.

Brak komentarzy: