2010/03/02

Edukacja przedszkolna w UE i w Polsce

.
W Europie wczesną edukacją objętych jest średnio 80% małych dzieci.
W Belgii, Irlandii czy na Węgrzech do przedszkola chodzą wszystkie maluchy, we Francji i Włoszech – 98%.
Według najnowszego raportu GUS, tylko 41% polskich dzieci w wieku 3–5 lat chodzi do przedszkola. To prawie najsłabszy wynik w Unii Europejskiej. Jeszcze gorzej jest na polskich wsiach. Tam odsetek ten nie przekracza 14%.

Na niski poziom upowszechnienia wychowania przedszkolnego w Polsce wpływa przede wszystkim niedocenianie przez polskie społeczeństwo znaczenia wychowania przedszkolnego oraz jego wysokie koszty.
Następstwem podjęcia nauki w szkole bez właściwego wcześniejszego przygotowania są często trudności z opanowaniem czytania, pisania i liczenia, a co za tym idzie – niechęć do szkoły, nauczycieli, rówieśników. Zdarza się że nawarstwiające się problemy prowadzą do nerwic i fobii szkolnych.

Strategia lizbońska (10-letni plan rozwoju dla UE) zobowiązuje wszystkie kraje członkowskie do końca 2013 r. posłać do przedszkoli 90 proc. dzieci.
Z uwagi na powyższy fakt oraz ze względu na znaczenie wychowania przedszkolnego dla intelektualnego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka priorytetem działań Ministerstwa Edukacji Narodowej jest obecnie:
- obniżenie obowiązku szkolnego do 6 roku życia,
- upowszechnienie wychowania przedszkolnego dzieci w wieku 3-5 lat,
- wprowadzenie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci 5-letnich,
- uzupełnienie systemu edukacji innymi formami wychowania przedszkolnego.
.

Brak komentarzy: