2008/05/29

Prace zespołowe

.
Prace zespołowe są bardzo wartościowe w działaniach wychowawczo-dydaktycznych przedszkola. Uczą współdziałania, sprzyjają zdyscyplinowaniu i wyrabianiu odpowiedzialności za osiągnięcie końcowego rezultatu.
.
.
Dzieląc dzieci na zespoły przeważnie staram się, by w poszczególnych grupach znalazły się jednostki o różnym poziomie wiedzy, umiejętności, a także o różnym temperamencie.
.
Podczas wykonywania zespołowych prac plastycznych na temat „Wiosenna łąka” pokusiłam się o wybranie sześciu osób, które samodzielnie dobierały kolegów, z którymi chciały współpracować. Tak powstało pięć zespołów czteroosobowych i jeden zespół trzyosobowy.
.
.
Gdy obserwowałam proces dobierania kolegów do współpracy zauważyłam, że dzieci przede wszystkim kierowały się sympatią.
.
.
Tylko jeden z chłopców powiedział głośno, że wybrał dwie dziewczynki dlatego, że one potrafią dobrze pracować. Widać, że od początku myślał o tym, by wspólnie osiągnąć jak najlepszy efekt końcowy.
.
.
Zapytałam jedną z dziewczynek, czym kierowała się przy swoim wyborze (wybrała kolegów o dość niskiej sprawności manualnej).
Okazało się, że dzieci będące w tym zespole „wyprosiły” u swojej koleżanki, by ich wybrała. Sama stwierdziła, że obawiała się, iż potem nie będą chciały się z nią bawić, gdy ich nie wybierze. Niestety, już w przedszkolu obserwuje się zachowania, które potwierdzają obawy dziewczynki.
.
Proszę oczekiwać zakończenia tematu.

Rzadsze ostatnio pojawianie sie postów spowodowane było moimi wyjazdami (kursy, wycieczka) oraz trwającym remontem i przygotowywaniem się do przeprowadzki.
.
.

Brak komentarzy: