2008/05/29

Prace zespołowe

.
Prace zespołowe są bardzo wartościowe w działaniach wychowawczo-dydaktycznych przedszkola. Uczą współdziałania, sprzyjają zdyscyplinowaniu i wyrabianiu odpowiedzialności za osiągnięcie końcowego rezultatu.
.
.
Dzieląc dzieci na zespoły przeważnie staram się, by w poszczególnych grupach znalazły się jednostki o różnym poziomie wiedzy, umiejętności, a także o różnym temperamencie.
.
Podczas wykonywania zespołowych prac plastycznych na temat „Wiosenna łąka” pokusiłam się o wybranie sześciu osób, które samodzielnie dobierały kolegów, z którymi chciały współpracować. Tak powstało pięć zespołów czteroosobowych i jeden zespół trzyosobowy.
.
.
Gdy obserwowałam proces dobierania kolegów do współpracy zauważyłam, że dzieci przede wszystkim kierowały się sympatią.
.
.
Tylko jeden z chłopców powiedział głośno, że wybrał dwie dziewczynki dlatego, że one potrafią dobrze pracować. Widać, że od początku myślał o tym, by wspólnie osiągnąć jak najlepszy efekt końcowy.
.
.
Zapytałam jedną z dziewczynek, czym kierowała się przy swoim wyborze (wybrała kolegów o dość niskiej sprawności manualnej).
Okazało się, że dzieci będące w tym zespole „wyprosiły” u swojej koleżanki, by ich wybrała. Sama stwierdziła, że obawiała się, iż potem nie będą chciały się z nią bawić, gdy ich nie wybierze. Niestety, już w przedszkolu obserwuje się zachowania, które potwierdzają obawy dziewczynki.
.
Proszę oczekiwać zakończenia tematu.

Rzadsze ostatnio pojawianie sie postów spowodowane było moimi wyjazdami (kursy, wycieczka) oraz trwającym remontem i przygotowywaniem się do przeprowadzki.
.
.

2008/05/16

Po wycieczce...

Wycieczka była udana. Widziałyśmy żywe i radosne reakcje dzieci. Świadczyły o tym również bogate wrażenia, którymi dzieliły się bezpośrednio po wycieczce.
.
Dalszy ciąg na temat zbiorowych prac plastycznych a także szersza relacja z wycieczki po weekendzie.
Zapraszam!
.
.

2008/05/15

Wycieczka

.
Już dziś – 15 maja
.
wybieramy się z naszymi Milusińskimi
.
na WYCIECZKĘ na pobliskie wsie Janiszewice
.
i Maciejów.
.

Głównym celem wycieczki będzie nawiązanie współpracy z Gminnym Przedszkolem w Janiszewicach, zwiedzenie tamtejszej szkoły oraz gospodarstwa ogrodniczego w Maciejowie.
.
.

2008/05/13

"Wiosenna łąka"

.
„Wiosenna łąka” – to temat jednej z ciekawszych prac plastycznych. Dzieci wykonały ją pod koniec kwietnia.
.
.
Dlaczego praca była ciekawa?
Po pierwsze – temat wiosenny a wiosna… to pora roku miła chyba każdemu. Dzieci już nie mogły się jej doczekać (i ja też).
.
.
Po drugie – wycinanie z kolorowego papieru. Większość dzieci bardzo lubi tę technikę plastyczną.
. .
Po trzecie – praca zespołowa. Ten rodzaj pracy nie jest stosowany zbyt często w młodszych grupach. Nasze dzieci miały już okazję kilka razy wykonywać wspólne prace. Tym razem przebiegało to trochę inaczej... (o tym już niebawem).
.
.

2008/05/06

Ogródek "na oknie"

.
Już po kilku dniach od założenia naszych hodowli zobaczyliśmy, jak kiełkują rośliny. Dzieci radośnie reagowały na każdą zauważoną zmianę. Po tygodniu i trzech dniach tak oto prezentował się nasz ogródek "na oknie”.
.
.
Rzeżuchę już mogliśmy degustować na kanapkach podczas śniadania.
.
.
Najokazalej prezentowała się fasola. Z cebuli wyrósł długi szczypior.
.
.
Jak się okazało najwolniej kiełkowała bazylia. Obserwowaliśmy jej malutkie, delikatne listki.
.
.
Prace hodowlane i pielęgnacyjne w kąciku przyrody umożliwiają dzieciom czynne obcowanie z przyrodą. Mają duże znaczenie dla wychowania społeczno-moralnego: uczą odpowiedzialności, umiejętności współdziałania, podziału wykonywanych czynności... Osobiste zaangażowanie dziecka sprzyja kształtowaniu jego stosunku do świata roślin.
.
.