2008/03/23

Wielkanocne życzenia

.
.

Zdrowych i Radosnych Świąt Wielkanocnych
życzę
Wychowankom, ich Rodzicom, Rodzinom
oraz wszystkim odwiedzającym ten blog.
.
.
.

Faza trzecia (5,5 - 7 lat)

Mniej więcej w połowie 6 roku życia rozpoczyna się ostatnia faza wieku przedszkolnego. Kończy się ona z chwilą podjęcia nauki w szkole.
W tym wieku, w zachowaniu dzieci przejawiają się wszystkie właściwości rozwojowe charakterystyczne dla okresu przedszkolnego. Pojawiają się też zalążki nowych cech, które rozwiną się i ukształtują w młodszym wieku szkolnym (czyli następnym stadium rozwoju ontogenetycznego).

Sześciolatek więc żywo interesuje się światem przyrody (roślin i zwierząt). Ciekawią go niektóre zjawiska życia społecznego, np. zawody. Z zainteresowaniem chłonie informacje o bliższym i dalszym otoczeniu. Poznaje coraz więcej konkretnych własności przedmiotów.

Sposób zdobywania wiedzy i doświadczeń znacznie zmienia się. W tym wieku dziecko jest już lepiej przystosowane do pracy w zespole. Zdolne jest do dłużej trwającego wysiłku i skupienia uwagi. Bez trudu uczestniczy w takich formach podawania wiadomości, jak zajęcia kształcące pojęcia matematyczne czy przyrodnicze lub pogadanki.

Zabawa jest nadal ulubioną formą spędzania czasu. Zabawy dzieci sześcioletnich są już bardzo urozmaicone. Organizowane bywają w kilkuosobowych zespołach, często z podziałem ról i funkcji. Gry i zabawy dydaktyczne (umysłowe, ruchowe) znacznie się rozwijają. Dzieci coraz pilniej przestrzegają reguł zabawy. Samodzielność dziecka oraz stopień jego uspołecznienia są wyższe niż w poprzednich fazach wieku przedszkolnego. Sprzyja to powierzaniu mu przez dorosłych odpowiedzialnych zadań czy też podejmowaniu drobnych form pomocy, np. w utrzymywaniu porządku w mieszkaniu.

Życie uczuciowe dziecka sześcioletniego jest bardzo bogate. Jest bardziej opanowane (mniej impulsywne) od młodszych dzieci. W sprzyjającym środowisku wychowawczym ma szanse rozwijać uczucia wyższe – społeczne i estetyczne.
.
.

2008/03/21

Faza druga (4 - 5,5 lat)

Dzieci w wieku 4 – 5,5 lat są już bardziej samodzielne i zaradne. Lepiej przystosowują się do życia w grupie przedszkolnej. Nawiązują przyjazne kontakty z rówieśnikami. W tym okresie pojawiają się jednak konflikty między dziećmi. Ich powodem jest to, że cztero- i pięciolatki bywają impulsywne i niezrównoważone, egocentryczne i agresywne. Jednakże towarzystwo innych dzieci sprawia im wyraźną przyjemność. Chętnie podejmują wspólne zabawy, chociaż nie potrafią ich same dobrze zaplanować i zorganizować.

W 5 roku życia dziecko wkracza w tzw. „wiek pytań”. Interesuje się wszystkim, co je otacza. Odkrywa i bada nieznany mu świat rzeczy, zjawisk i pojęć. Charakterystyczny jest szybki rozwój wyobraźni i fantazji, a także mowy i myślenia dziecka. To z kolei pozwala mu na wysuwanie coraz to nowych problemów, których nie potrafi jeszcze samo rozwiązać. Odpowiedzi poszukuje przy pomocy dorosłych, zasypując ich lawiną pytań o różne sprawy.

W tym okresie dzieci uczą się poprzez praktyczne działania na przedmiotach, różnorodne zabawy konstrukcyjne, tematyczne, ruchowe… Zjawiska świata przyrody i techniki (czy inne) poznają poprzez obserwację (w procesie spostrzegania) a w przedszkolu ponadto – w toku zaplanowanych zajęć dydaktycznych przewidzianych programem.

Dziecko w tym wieku jest żywe, ruchliwe i dociekliwe. Mimo iż jego doświadczenia (ruchowe, sensoryczne i umysłowe) są coraz szersze, to poznanie otaczającej rzeczywistości jest wciąż powierzchowne. Dziecko nie chwyta jeszcze istoty faktów i zdarzeń, a także nie pojmuje wielu związków logicznych, jakie je łączą.
.
.

2008/03/19

Faza pierwsza (3 - 4 rok życia)

.
W tej fazie dzieci są jeszcze mało samodzielne. Wymagają pomocy dorosłych nawet przy prostych czynnościach samoobsługowych jak mycie, ubieranie się... Posiadają jeszcze niewielki zasób doświadczeń. Mimo, że opanowały już podstawy systemu gramatycznego języka ojczystego a ich słownik czynny obejmuje ok. 1000 wyrazów, nie zawsze łatwo jest porozumieć się z nimi. Szczególnie zauważalne jest to w zespole przedszkolnym albo w przypadku kontaktów z osobami obcymi. Dzieci w tym wieku lepiej rozumieją polecenia kierowane do nich indywidualnie niż wydawane całej grupie (zbiorowe nakazy i zakazy).

3 - 4 –latki znajdują się w stadium myślenia sensoryczno-motorycznego. Uczą się i rozwiązują zadania wówczas, gdy mają bezpośredni kontakt z przedmiotami i zabawkami, w działaniu lub przy współudziale dorosłych. Wyobraźnia dziecka w tym wieku jest bardziej rozbudzona niż w okresie poniemowlęcym. Przejawia się to np. w bazgrotach (którym dziecko nadaje określone znaczenie), czy w podejmowaniu ról podczas zabawy tematycznej. Zabawy są dość proste i krótkie, ponieważ dziecko nie potrafi koncentrować uwagi przez dłuższy czas. Szybko zmienia przedmiot swoich zainteresowań.

W fazie pierwszej charakterystyczna jest chwiejność uczuciowa i duża wrażliwość dziecka na zmiany w otoczeniu społecznym. Sprawia to często u trzylatków trudności w przystosowaniu się do trybu życia w przedszkolu - do wymagań nowego dla nich środowiska. Trudności te występują szczególnie wtedy, gdy dziecko było wychowywane wyłącznie w domu rodzinnym i kontaktowało się tylko z najbliższymi sobie osobami.
.
.

2008/03/17

Wiek przedszkolny


Wiek przedszkolny obejmuje okres życia od 3 do 7 lat. Okres ten poprzedza podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego, stąd jego tradycyjna nazwa.
Przedszkole stanowi w naszym systemie oświatowym pierwszy szczebel nauczania. Granice wieku przedszkolnego są względne, bowiem bywają trzylatki nie przystosowane do życia w grupie przedszkolnej. Zdarzają się też dzieci, które mogą być zapisane do szkoły przed ukończeniem 7 lat. Każde dziecko rozwija się w nieco innym tempie i w odmiennych warunkach środowiskowych. Także jest odrębną indywidualnością, więc różni się od swoich rówieśników odrębnymi cechami fizycznymi i psychicznymi. Mimo tego u wszystkich dzieci w wieku pomiędzy 3 a 7 rokiem życia zachodzą zmiany w psychice, które są typowe i charakterystyczne wyłącznie dla wieku przedszkolnego. Pozwalają one wyodrębnić ten okres od innych okresów rozwojowych.

Do wspólnych dla całego okresu przedszkolnego właściwości rozwojowych zaliczyć można zabawę, jako dominującą formę działalności oraz poznawanie rzeczywistości w procesie swobodnego zdobywania doświadczeń i mimowolnego okolicznościowego uczenia się. Charakterystyczne dla tego okresu jest też środowisko wychowawcze, którym jest głównie rodzina.

Oprócz tych wspólnych właściwości wyróżnia się trzy fazy wieku przedszkolnego:
- faza pierwsza (wczesna) od 3 do 4 lat,
- faza druga (średnia) od 4 do 5,5 lat,
- faza trzecia (późna) od 5,5 do 7 lat.
W obrębie tych faz występują drobne zmiany w obrębie procesów poznawczych, jak i stopniowe przekształcenia w emocjonalnej i społecznej sferze rozwoju psychicznego dzieci w tym wieku.

W następnych postach pojawi się ogólna charakterystyka rozwoju psychicznego dzieci w poszczególnych fazach.
.
.

2008/03/06

MARZEC 2008

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
.
1. Dbamy o czystość.
2. Przyroda budzi się do życia.
3. Tradycje wielkanocne.


ZADANIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE:

1. Rozumienie konieczności dbania o czystość osobistą (codzienna kąpiel, mycie rąk w zależności od potrzeb itp.) oraz częstego mycia zębów w ciągu dnia (np. po posiłkach, po zjedzeniu słodyczy) i zmieniania bielizny osobistej. Tworzenie i odgadywanie zagadek pantomimicznych (naśladowanie ruchem i gestem różnych czynności związanych m.in. z higieną, jedzeniem…).

2. Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku: budzenie się roślin do życia, kiełkowanie, pojawianie się pąków, liści. Określanie pogody i zjawisk charakterystycznych dla wczesnej wiosny. Dostrzeganie zależności temperatury od pory roku.
Poznawanie i nazywanie podstawowych części roślin (łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń.

3. Poznawanie zwyczajów związanych z obchodami Świąt Wielkanocnych.

4. Przygotowanie do nauki czytania.
Prezentacja liter: P, p; R, r; S, s metodą alternatywnej nauki czytania Ireny Majchrzak. Próby globalnego czytania wyrazów połączonych z obrazkiem lub konkretem. Ćwiczenia w analizie i syntezie sylabowej wyrazów oraz syntezie głoskowej prostych wyrazów. Kolorowanie mandali literowych.

5. Kształtowanie pojęć matematycznych.
Porównywanie wyglądu przedmiotów (ich kształtów, koloru, wielkości, długości), segregowanie według kryterium: dłuższe, krótsze. Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 6 i porządkowymi w zakresie 5. Rozwijanie zainteresowania liczbami i cyframi.
.
.

2008/03/03

Badania i konsultacje w PPP

SZANOWNI RODZICE !
.
.
Jeśli niepokoi Was dziecko, które:

· niewyraźnie mówi,

· ma problemy z tempem mowy,

· przekręca wyrazy lub niedosłyszy,

· ma trudności w komunikacji werbalnej

skorzystajcie z szansy diagnozy lub konsultacji z logopedą, zbadajcie komputerowo słuch dziecka

w sobotę 8 marca 2008 roku

godzinach 9.00 – 12.00

przyjęcia według kolejności zgłoszeń


W PORADNI

PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

Zduńska Wola ul. Żeromskiego 3 a


w ramach ogólnopolskiej akcji

DZIEŃ BEZPŁATNYCH DIAGNOZ

LOGOPEDYCZNYCH
.
.

Informacja

.
Informuję czytelników tego bloga, iż niedawno zmieniłam nazwisko z Kubiś na Świątkowska.
.
Nowe nazwisko będzie widoczne pod każdym postem, gdy tylko odkryję, jak dokonać tej zmiany w blogu.
.